שפת הגוף של המראיין- אינדיקציה להצלחה בראיון?

ראיון הוא כמו סוג של בליינד דייט. אתה לא יודע את מי תפגוש, מה הוא ילבש ומה יהיו הציפיות שלו, אתה נושם עמוק ומקווה לא להתאכזב. הצד השני נמצא באותו חוסר ידיעה. אבל, כמובן שבראיון בניגוד לדייט ידו של אחד הצדדים על העליונה. במקרה זה- של המראיין.
הרבה פעמים אתם יוצאים מראיון מבלי לדעת אם תשמעו מהמראיין שוב. אתם שואלים את עצמכם אם יתקשר, אולי פונים לחברת ההשמה שדרכה הגעתם לראיון ומבקשים ממנה לגשש.

אבל בכל הנוגע לאינדיקציה לגבי ההצלחה שלכם- כדאי לנסות לשים לב לשפת הגוף של המראיין לאורך הראיון.

כמובן שהדרך הוודאית היחידה לדעת שעברתם בהצלחה ראיון עבודה, היא קבלת זימון לראיון הבא. רוב המראיינים יספרו לכם מה השלב הבא של התהליך, וחלק קטן מהם אף יאמרו לכם אם יחליטו שלא להמשיך בתהליך. ועדיין, ברוב המקרים לא תקבלו תשובה ברורה לשאלה האם עברתם בהצלחה את הראיון.

בריאיון עבודה, שפת הגוף יכולה לשמש ככלי להבנת התחושות של המראיין לגביכם:
אם אתם מציינים דבר מסוים ורוכנים קדימה לעבר המראיין והוא לא רוכן חזרה לעומתכם, כנראה שהוא לא ממש מסכים עם דבריכם.
לעומת זאת, כפיפה קדימה מצדו תעיד כי הוא מרוצה מהדברים שזה עתה אמרתם.

במהלך הראיון, אם המראיין רוכן קדימה כלפיכם, מניח את היד על הלחי, ו/או מטה את ראשו מעט הצידה הוא מתעניין ומתרשם ממה שיש לכם לומר. אם הוא מתעניין ומתרשם, כנראה שהולך לכם טוב. אם הוא נוגע בתנוך האוזן, הוא מרגיש מעורב במה שאמרתם, יתכן שיש לו רצון להגיב.
אם הוא משפשף את סנטרו, ככל הנראה הוא טרם גיבש החלטה ומנסה להרוויח זמן.

המראיין משלב אצבעות בחוזקה ונועץ בכם מבט ישיר? הוא שופט אתכם ויכול מאד להיות שמטיל ספק בדבריכם. אינדיקציה שלילית נוספת היא אם המראיין משלב ידיים וקומץ אגרופים. אם הידיים שלובות, הרגליים שלובות והוא שעון בכיסאו לאחור – הוא מביע הסתייגות מדבריכם.
אם הוא נאנח או מקפל את הידיים ונשען לאחור, מדובר בהבעת חוסר שביעות רצון. אם המראיין אינו שומר על קשר עין איתכם ודעתו מוסחת בקלות, יכול מאד להיות שהוא כבר לא איתכם ומבחינתו הראיון הסתיים. אם הוא מניח את זרועותיו על ידיות הכיסא ונראה כאילו הוא רוצה לקום, ככל הנראה זה מה שהוא רוצה, ראיון העבודה מבחינתו הסתיים.

לכל מראיין הסגנון האישי שלו, נסו להתאים את עצמכם לסגנון המראיין מבחינת ההתנהלות שלכם, תוך כדי שמירה על אותנטיות. קחו בחשבון ששפת גוף זו אינדיקציה אחת מיני רבות. בסיטואציה מלחיצה כמו ראיון עבודה לא תמיד תהיו מודעים לכל הניואנסים הקטנים. נסו להסתמך על האינטואיציות שלכם, ולהבין מההתנהלות בראיון מהן תחושותיו של המראיין לגביכם.

מעבר לכך אל תחששו לשאול שאלות, תנו למראיין תחושה שיש לכם עניין אמיתי בתפקיד ובחברה (במידה ואכן יש לכם, כמובן). שאלו את המראיין לגבי המשך התהליך, על מנת שתדעו מה מצפה לכם. נסו להבין ממנו אם תקבלו תשובה גם במידה והיא תהיה שלילית, נסו להבין מה השלב הבא במידה וכן יוחלט להמשיך איתכם בתהליך, ומתי להערכתו תקבלו עדכון. במידה והגעתם לראיון בעזרת חברת השמה, תוכלו תמיד להיעזר בה על מנת לברר מה הסטאטוס שלכם. בהצלחה!

אהבתם? מוזמנים לשתף: