משא ומתן על שכר ותנאי ההעסקה לעורכי דין

עברתם שלושה ראיונות מוצלחים בחברה או במשרד שמאד מעניינים אתכם לפוזיציה מרתקת. מנהל/ת משאבי אנוש שולחת לכם הצעה שגבוהה ב- 30% ממה שביקשם + אופציות וג’יפ היברידי. נפלא נכון? 🙂

כן, זו הפנטזיה של רוב מחפשי העבודה אבל זה כמעט ולא קורה. בפועל, רצוי מאד לנהל מו”מ על ההצעה של המעסיק. הבעיה שלרוב מחפשי העבודה השלב הזה הוא מאד לא נעים. גם לעורכי דין שרגילים במו”מ עבור לקוחותיהם או בהופעות אגרסיביות בבתי משפט.

עורכי דין רבים שמחפשים עבודה דרכינו מספרים לנו על אי הנעימות והקושי שבשיחות על כסף ודרישות שכר ותנאים נלווים. כמה לבקש? האם בכלל לנהל מו”מ? זו הרי משרת חלומותיכם ואם תעירו יותר מדי הערות על החוזה אולי המעסיק לא יהיה מעוניין במישהו שכבר בשלב הזה עושה בעיות?

קודם כל, על מנת שתחושו בנוח ופחות חריגים – אתם לא לבד: בעוד מרבית החברות מציעות שכר ותנאי העסקה שמהווים את השלב הראשוני בניהול משא ומתן, רק כשליש מהמועסקים לעתיד טורחים להתדיין עליהם. כך שבשורה התחתונה, ישנם 2/3 מהאוכלוסייה שמרוויחים הרבה פחות ממה שהמעסיק חושב שהיה מגיע להם או שהיה מוכן לשלם להם (בחישוב קדימה זה הפסד כלכלי של עשרות אלפי שקלים) כעת, כשהמידע הזה ידוע לכם, לפחות המכשול הראשוני (זה העוסק ב”אולי אני לא שווה באמת את מה שאני חושב שאני שווה!”) ירד מעל הפרק. עכשיו, אפשר להמשיך הלאה ולעסוק במה שאתם צריכים לעשות על מנת לקבל את השווי האמתי שלכם.

מה מגלים ולמי?

ראשית – ידע הוא כוח. לימדו כל מה שאתם יכולים ללמוד על החברה או משרד עורכי הדין ועל ההיסטוריה שלהם, רכזו את כל המידע יחד ונסו לקבל תמונת מצב שלמה ככל שניתן על החברה. האם היא נחשבת לנדיבה בשכר שהיא מעניקה לעובדיה בכלל ולעובדיה הבכירים במיוחד.

שמרו את הקלפים שלכם קרוב לחזה, ואל תנדבו מידע מעבר לפרטי שכר היסטוריים כלליים. סיכוי סביר שאם תחשפו שקיבלתם שכר נמוך במקום הקודם, לא רק הצעת השכר שלכם תצנח כתוצאה מכך, אלא גם דעתו של המעסיק והרצון להעסיק אתכם ישתנו. מעט מסתורין לא הזיק לאף אחד, במיוחד לא בשלב המשא ומתן, שבו כל אחד מהצדדים עדין מצוי בשלבי גיבוש דעתו הראשונית על הצד השני.

אל תהיו יס-מנים, במיוחד לא בכל הנוגע לשכר!

אל תקבלו, באופן אוטומטי, את ההצעה הראשונה שתוצע לכם. בין אם המדובר במעסיק הראשון שמציע לכם עבודה ובין אם המדובר בהצעה הראשונה שמציע מעסיק כלשהו. לא, אנחנו יודעים שאתם לא סנובים, וכן, אנחנו יודעים שאתם עלולים להיות רחוקים רק מרחק של כפסע מלהישבר ולעזוב את תחום עיסוקכם, אבל קבלת ההצעה הראשונה שמוגשת לכם תמנע מכם לקבל הצעות נוספות, טובות ומשתלמות יותר. קחו לעצמכם זמן לשקול את ההצעה לעומק וברצינות ולא דרך התקף פאניקה קיומית נקודתית. אם ההצעה אכן טובה, היא תהיה טובה גם מחר או מחרתיים, אחרי שתספיקו “לישון” עליה קצת.

כיצד יודעים על איזה סכום צריכה לעמוד ההצעה הנגדית שלכם?

ערכו סקר שוק ובררו מהו השווי האמתי שלכם בשוק המשפטי –

1. בידקו עם חברים שעובדים במקומות דומים או אצל מתחרים.

2. חפשו טבלאות שכר לתחום המשפטי המפורסמות באינטרנט (קחו בחשבון שהן לא תמיד מאד מדויקות אלא כלליות).

3. שוחחו עם הד האנטרים וחברות השמה – יצרתם במהלך השנים חיבור אישי טוב עם הד האנטר או חברת השמה בתחום המשפטי? צרו איתם קשר ותשאלו כמה אתם אמורים להרוויח. לחברות השמה יש מידע מדויק ועדכני תמיד על חתכי השכר בכל התחומים המשפטיים. אתם תגלו שהם ישמחו לענות לכם ולשמר את הקשר הטוב אתכם.

תנו הצעה נגדית גבוהה

גיבוש חוזה העסקה הוא תהליך שבו כל אחד מהצדדים מנסה להכפיף את הצד שכנגד לתנאים שהוא מציע. לכן, השתתפו במשחק, תנו הצעה נגדית שנמצאת על הטווח שמשתרע בין סכום שהוא גבוה ב-10% ועד לסכום הגבוה הב-25% מההצעה המקורית של המעסיק. לצערנו, לא מדובר כאן במשחק דמיוני ובסכומים מופרכים. כמו שכתבנו קודם, מעסיקים מתכוננים ברצינות לניסיונות לשיפור התנאים, והדבר גם נלקח בחשבון בעת גיבוש התנאים ההתחלתיים אותם הם מציעים.

יש מעסיקים שאינם גמישים בנושא השכר. לעתים מדובר בארגון שבו השכר נקבע באופן קשיח עלי ידי מדור שכר או שמדובר במשרד עו”ד קטן שלא מסוגל לשלם את השכר המבוקש. במקרה כזה אתם יכולים לנהל מו”מ על תנאי ההעסקה ששווים אף הם כסף כגון מספר יותר גדול של ימי חופשה או מחלה, בונוס על בסיס תוצאות וכיו”ב (אם הגעתם למשרה דרך חברת השמה, היא אמורה ללוות אתכם אישית בתהליך ולתת לכם מידע על המעסיק וטווחי השכר האפשריים כך שיהיה לכם קל יותר לדעת על מה וכמה לנהל מו”מ).

זכרו שכעורכי דין, המעסיק מצפה מכם, אפילו באופן לא מודע, לנהל מו”מ על תנאי ההעסקה שלכם. ההערכה אליכם כעורכי דין וכעובדים רק תגדל אם תנהלו מו”מ ענייני ונבון המשקף את הביטחון בערך ובשווי שלכם.

A-one היא חברת השמה-בוטיק הפעילה בתחום השמת עורכי הדין משנת 2006. מאחר והיא מקפידה לעבוד רק מול פלח שוק מצומצם ואיכותי מאד, השירות שהיא מספקת לעורכי הדין הנמנים על לקוחותיה הוא אישי וברמה גבוהה מאד.

הניסיון המקצועי שרכשה במהלך שנות פעילותה, מאפשר ל- A-one להציע לכם שירות דיסקרטי וממוקד מטרה, צמוד ואישי, שכולו מיועד למקם אתכם, עורכי הדין שמחפשים את דרכם החדשה, במשרה ובמקום המתאים והנכון לכם כעת.

אנחנו מלווים אתכם לאורך כל הדרך, מהשלב הראשון של מיקוד הבעיה ועד למציאת הפתרון הנכון עבורכם, כך שאנחנו לא רק חברת השמה איכותית המתמקדת בעורכי דין, אלא גם פרטנר מקצועי אמיתי ומעורב!

אהבתם? מוזמנים לשתף: