למה עורכי דין אחרי התמחות לא רוצים לעבוד במשרדים?

לאחרונה אחד מאתרי הכלכלה החל בפרויקט שנקרא “יום בחיי”. בכל כתבה בפרויקט מראים יום בחייו של בעל מקצוע אחר- תקציבאי במשרד פרסום, מתמחה במשרד עו”ד, רו”ח באחד מהביג 4 ועוד. המטרה? להבין האם הדשא של השכן ירוק יותר, או לחלופין- מי עשה את בחירת הקריירה הנכונה יותר. בפועל אפשר להניח שאם היינו מבקשים ממתמחה באחד ממשרדי עו”ד לתאר יום בחייו במילה אחת, הוא היה בוחר במילה “עמוס”. ובכל זאת, מתמחים רבים כן ממשיכים לעבוד כעורכי דין במשרדים לאחר ההתמחות.

יותר ויותר כתבות בעיתונות מצביעות על עלייה במספר עורכי הדין שלאחר הסמכתם אינם מעוניינים לעבוד במשרדים. גם אנחנו מרגישים את זה באופן יומיומי. יותר ויותר מסיימי התמחות במשרדים מתקשרים ומבקשים להיכנס לחברה, בכל תפקיד שהוא, גם אם אינו משפטי. הסיבות לכך מצביעות על הפער בין אופי העבודה במשרדים לבין מאפייני הדור הנוכחי בשוק העבודה- דור ה-y.

במשרדים גדולים החששות העיקריים שמעלים עורכי הדין הצעירים הם חששות משעות עבודה ארוכות, מריבוי “עבודה שחורה” ומהתחושה שאינם לוקחים חלק משמעותי בתיקים שהם מטפלים בהם, ושהם “נופלים בין הכיסאות”. במשרדים קטנים עורכי הדין הצעירים מביעים חשש מעבודה פחות מעניינת, העדר אפשרויות צמיחה וקידום בתוך המשרד. ישנם משרדי בוטיקבהם הלקוחות מבקשים לעבוד רק מול השותף, ועורך הדין הצעיר מוצא את עצמו מטפל בעיקר בעניינים אדמיניסטרטיביים של התיק או העסקה.

מה מחכה לעורכי דין מתחילים בחברה?
חברות מגייסות בדרך כלל עורכי דין בעלי ניסיון של שנתיים שלוש, לפחות. הסיבה לכך היא שבניגוד למשרדים, אין מי ש”יחנוך” את עורך הדין החדש לאורך זמן וילווה אותו, מעדיפים מישהו שכבר מגיע מה”הארד קור” של העסקאות. בדרך כלל תפקידים לעו”ד מתחילים במחלקות משפטיות של חברות הם תפקידים פחות מגוונים מתפקידים במשרדים, וצריך גם לחשוב על אופק הקידום שלכם משם. אם חברה מחפשת עו”ד מתחיל לאחר התמחות בתחום הרגולציה, כדאי לחשוב לאן התחום הזה לוקח אתכם ולבדוק אם באמת מעניין אתכם לעסוק בזה. לא תרצו להחליף מקום עבודה כל שנה רק בגלל שלא בדקתם לעומק. באופן כללי ההמלצה היא תמיד לחשוב רחוק, ובבואכם לקבל את ההחלטה לגבי הצעד הבא לאחר ההתמחות לחשוב גם על הצעד שאחריו.

ומה צריכים המשרדים לעשות?
ע”פ סקר BDI שנערך בסוף 2011 בקרב הסטודנטים בפקולטות המובילות למשפטים, מעל ל-80% מהם לא רוצים לעבוד במשרדי עורכי דין. רובם רוצים להשתלב במחלקות משפטיות של חברות הייטק. אלה שכן רוצים לעבוד במשרדים, נקבו בשמות משרדים מהעשירייה המובילה כמשרדים שהיו רוצים לעבוד בהם. אם ננסה לחבר בין הנתונים האלה נקבל נתונים לא מאד מפתיעים- הסטודנטים למשפטים רוצים לעבוד בעתיד בשעות סבירות, בתפקיד מעניין ומגוון. משרדים שישכילו לשלב בין עבודה מגוונת ותחושת ערך לבין שעות עבודה סבירות ואפשרות לשלב בין העבודה לחיים האישיים ימתגו את עצמם כמשרדים שכל עורך דין מעוניין לעבוד בהם.

לסיכום, כדי לעסוק בעשייה משפטית מעניינת ומגוונת, אין ספק שנדרשת עבודה קשה ומאומצת, לפחות בשנים הראשונות. זה לא אומר שהציפייה להיכנס לחברה בתחילת הקריירה המשפטית היא בהכרח נכונה או לא נכונה עבורכם. ההיצע של משרות כאלו אינו גדול, וכדאי לנסות להבין לאן התפקיד יכול לקחת אתכם, עד כמה משמעותית ומגוונת תהיה העשייה שלכם, ולבחון את החלופות לפני שמקבלים החלטה.

אהבתם? מוזמנים לשתף: