עבודה במשרד עורכי דין

הדילמה הנצחית של עורכי הדין- מה עדיף, משרד או חברה?

הדילמה הנצחית: עבודה במשרד עורכי דין או בחברה?

כחברת השמה מובילה בתחום גיוס והשמה של עורכי דין, פונים אלינו עורכי דין רבים, המעוניינים לעבור מעבודה במשרד לעבודה במחלקה משפטית של חברה. מדובר הן בעורכי דין, המגיעים ממשרדים גדולים ומובילים והן בעורכי דין ממשרדים קטנים יותר ובלתי מוכרים. כמו כן, מגיעים אלינו עורכי דין בעלי ניסיון וגם עורכי דין צעירים, אשר סיימו זה עתה התמחות.

על פי עו”ד ויויאן שלום, מנכ”לית A-One  ומנהלת תחום השמת עורכי דין, נראה שהמעבר ל- In House הוא חלומם הרטוב של מרבית עורכי הדין כיום, בכל הנוגע להתפתחות הקריירה.

נשאלת השאלה: האם המציאות תואמת את החלום? האם עורך דין (חברות), העוסק במתן ייעוץ משפטי בחברה, עדיף על עבודה במשרד עו”ד? כמו כן, אם שכר יועצים משפטיים אכן מתגמל יותר, באיזה שלב בקריירה המשפטית כדאי לבצע את המעבר, אם בכלל?

למה עורכי דין רוצים לעבוד בחברה?

1. שעות עבודה – לרוב, במשרדי עו”ד עובדים שעות רבות יותר מאשר בחברות. בעוד שבחלק מהחברות  השעות בד”כ מוגדרות מראש, ולרוב מסתיימות עד 19:00,   עו”ד במשרד יכול למצוא את עצמו לא פעם עובד עד שעות מאוחרות מאד (עו”ד ממחלקות מסחריות  של משרדים מכירים היטב את הלילות הלבנים בהם עובדים על עסקה 24 שעות ברצף).
2. לחץ עבודה – קיימת תפיסה לפיה העבודה בייעוץ משפטי בתוך חברה מלחיצה פחות.
בעוד שבמשרדים מסוימים עו”ד אחד עובד על מספר עסקאות במקביל יחד עם שותפים שונים ומוטל עליו עומס רב ממספר גורמים במקביל, בחברה בתוך מערך הייעוץ המשפטי הכפיפות היא לרוב לאדם אחד ולרוב, חלק מעבודה מוצאת החוצה מהחברה אל משרדי עורכי הדין שמטפלים בחברה.
3. תנאים – עו”ד רבים נוטים לחשוב שחברות הן ארגונים חזקים ויציבים יותר ממשרדי עו”ד וכי רמות השכר בחברה והתנאים הנלווים לשכר טובים יותר ממשרד.

ומה בפועל?

במציאות, התשובה אם שכר עורכי דין (משרדים גדולים) גבוה או נמוך ביחס אל שכר יועץ משפטי תלויה במספר גורמים:
1. התזמון: בתחילת הדרך המשפטית לא נמליץ על מעבר לחברה.
במשרד איכותי קיימת אפשרות רבה יותר להתמקצע, עורכי הדין חווים ומעורבים בסוגים שונים ומגוונים של עסקאות ולקוחות. עורך דין מקצועי יעבוד מספר שנים במשרד, לפחות בשנים הראשונות. לרוב, התפקידים שמציעים לעורכי דין צעירים בתוך חברות לא מקדמים אותם מקצועית כמו תפקידים במשרדים המיועדים לעורכי דין בעלי ותק זהה.
2. סדרי העדיפויות: עורכי דין רבים מעדיפים לסיים את יום עבודתם בשעה סבירה המאפשרת להם להתפנות לעיסוקים נוספים אחרים . חשוב לציין שישנן חברות שבהן המחלקה המשפטית עובדת לא פחות קשה ממשרד עו”ד. שעות עבודה ארוכות, טיסות מרובות לחו”ל, עבודה מהבית כדי לסגור עסקה או לענות למיילים מחו”ל. כלומר, צריך לקחת בחשבון שעבודה בחברה לא בהכרח מבטיחה יום עבודה פחות אינטנסיבי.
3. שיקולי עניין: לרוב, לא יכולים עורכי דין צעירים במשרד לא יכול להשפיע על מהלכים משמעותיים שמתרחשים אצל לקוח (בניגוד לשותפים בכירים, שלעתים מספקים ללקוחות שלהם גם ליווי עסקי). עבודה בחברה מאפשרת חשיפה גם לפן העסקי/כלכלי של עסקאות, מעבר לפן המשפטי הטהור, והבנת מכלול הדברים שמניעים את הפעולות והעסקאות. בנוסף, כשעובדים בחברה נחשפים לסגנונות עבודה שונים וצורות חשיבה מגוונות של עובדים מתחומים שונים ולא רק מהתחום המשפטי.
4. שכר: ההשוואה בין שכר עו”ד במשרד לשכר בחברה היא מורכבת. עו”ד במשרד גדול ומוביל מרוויח יותר מעו”ד בעל ותק זהה העובד בחברה גדולה כגון חברת ביטוח, בנק, חברות סלולר ותקשורת וכדומה. לעומת זאת, עו”ד ממשרד קטן ופחות מוכר מרוויח שכר דומה לשכר בחברה גדולה ועשוי לשדרג את שכרו במעבר לחברה.  חשוב להדגיש כי על אף שהחברות הגדולות אינן משלמות את השכר הגבוה ביותר בשוק, שעות העבודה פחותות ומוגדרות מראש.  לעומת זאת , חברות הדורשות יכולת ניהול עצמאית של עסקאות ונכונות לטיסות מרובות לחו”ל, משלמות שכר גבוה יחסית + רכב ותנאים נלווים נוספים, ולרוב מתלוות לתנאים הללו גם שעות עבודה ארוכות. כמו כן, אם בתנאים משופרים עסקינן, חשוב לציין שבחברות הייטק ניתנים על פי רוב תנאים משופרים. עורך דין הייטק (שכר ממוצע) מרוויח שכר גבוה בהרבה מהממוצע במשק, לצד תנאים נלווים הכוללים לרוב גם רכב צמוד.

שכר עורכי דין משרדים גדולים

אז במה כדאי לבחור?

כאמור, כל מקרה לגופו. צריך לקחת בחשבון את מכלול השיקולים לפני שמבצעים את הבחירה. לחלק מעוה”ד נמליץ להמשיך לעבוד במשרד עוד שנה שנתיים ולהתמקצע יותר לפני המעבר לחברה  ויהיו כאלה שנמליץ להם לעבור לחברה כבר בתחילת הקריירה משיקולים שונים שמתאימים לצרכים ולשאיפות המקצועיות העתידיות שלהם.  לעתים נכון מאד לחפש עבודה גם בחברות וגם במשרדים, להתראיין ולהחליט, ולא להתקבע מראש רק על אחד מהם, יכול להיות שתופתעו ממה שתגלו על עצמכם ועל מעסיקים בתהליך הזה.
בכל מקרה, עבור כל משרה נסו לברר כמה שיותר פרטים- גודל ומוניטין של החברה/משרד, דרישות התפקיד,יכולת להתקדם בתוך המחלקה המשפטית או בכלל בארגון לתפקידים שאינם משפטיים, ממשקים, תרבות ארגונית ועוד.
אנחנו ב-A-one נשמח ללוות, לסייע ולייעץ לכם על מנת שתעשו את ההחלטה הנכונה ביותר, לגבי כל התלבטות בנושא הקריירה המשפטית שלכם.

אהבתם? מוזמנים לשתף: