אז מה עושים עם ממליצים שלא ממש ממליצים?

איך לבחור מי ימליץ עליכם בראיון עבודה

אחד השלבים החשובים בתהליכי גיוס עובדים הוא בדיקת המלצות. לרוב מדובר בשלב מתקדם יחסית במיון המועמדים, לפעמים אפילו השלב הסופי לפני קבלת החלטה מבין מס’ מועמדים לתפקיד. מדובר בשלב מאד קריטי. לעתים מקום העבודה יסתפק במכתב/י המלצה, אך ברוב המקרים יבקש לשוחח עם ממליצים לראיון עבודה. לכן, חשוב לתת את הדעת על ההמלצות ממקומות העבודה הקודמים.

 

המלצה על מקום עבודה: לגבי המכתבים עצמם

אם מדובר במכתב המלצה לאקוני, סטייל “דני כהן עבד בחברתנו בין התאריכים _______ וביצע את עבודתו כהלכה”, עדיף לשמור אותו במגירה. במידה ומתבקשים להציג מכתב המלצה, מומלץ להציג רק מכתבים שבאמת ממליצים.

מכתבים כאלה יכללו לרוב המלצות “אמיתיות”, בסגנון “רונה ביצעה את עבודתה על הצד הטוב ביותר. תרמה לצוות, תמיד הייתה נכונה לסייע, הציגה יוזמות מוצלחות….” וכו’. זוהי רוח הדברים.

מומלץ לבקש מכתב המלצה טרום עזיבת מקום עבודה. ישנם מנהלים שיבקשו מהעובד לכתוב את המכתב ורק יחתמו עליו. במקרה כזה, אין לחשוש מהאדרה עצמית (מבלי להגזים כמובן, אין צורך לפאר את יכולותיו המופלאות של העובד בתחום פיצוח האטום).

אם המנהל לא יסכים עם משהו הוא תמיד יכול לבצע שינויים במה שנכתב, אבל נקודת ההתחלה תהיה חיובית מאד.

 

להרגיש בנוח לבקש מכתב המלצה

אפשר להרגיש בנוח לבקש מכתב המלצה, עוד לפני עזיבת מקום העבודה. גם אם המנהל לא כתב אחד מיוזמתו, אפשר לבקש שיכתוב. בנוסף, חשוב לזכור: יכול להיות שהמעסיקים הפוטנציאליים החדשים יבקשו בכל מקרה מספרי טלפון של ממליצים.

שיחה עם ממליצים עשויה להגיע באחד משלבי המיון לתפקיד החדש. אחת המטרות של שיחה כזו היא לקבל מענה לשאלות ספציפיות לגבי העובד, ו/או לקבל מענה על נושאים שלא תמיד יופיעו במכתב המלצה. לרוב יישאל הממליץ גם לגבי תכונות פחות חיוביות, דבר שוודאי לא יופיע במכתב.

המלצה על מקום עבודה

מה שואלים ממליצים לעבודה: לבחור את הממליצים בחוכמה

זה מוביל לנקודה הבאה, החשובה מכל, בכל הקשור לממליצים. יש לבחור את הממליצים בחוכמה. אין להמעיט בחשיבות העניין.

יש לשים לב, כי לא תמיד נכון לתת את הממונה הישיר כממליץ. כשמתבקשים לתת שם של ממליץ: זה הזמן להרהר לגבי מה באמת הוא יגיד. אם לא בטוחים, אולי לא כדאי לבחור בו.

אם לא בטוחים מה יאמר המנהל הישיר, עדיף לתת שמות וטלפונים של לקוחות חיצוניים, ספקים, מנהלים אחרים בחברה שהייתה מולם עבודה באופן שוטף. כדאי לבחור באדם שהיה מולו קשר מקצועי שוטף ומשמעותי.

יש לזכור כי אנשי משאבי אנוש שמשוחחים עם הממליצים, מנוסים בשיחות כאלו, וישימו לב אם מדובר בממליצים שלא באמת יידעו לענות על שאלות.

במידה והממליץ לא היה הממונה הישיר, ייתכן שהעובד יישאל מדוע נבחר. במידה ומדובר בחיפוש עבודה דיסקרטי, הרי שזה כשלעצמו יהווה מענה פשוט ביותר לשאלה כזו. אחרת, מומלץ לחשוב על סיבה טובה, ולא לתת תשובה שמציגה את העובד באור שלילי כמו “היחסים בינינו לא היו טובים”.

 

ממליצים בראיון עבודה

לאחר שהממליצים נבחרו בחוכמה, מומלץ להיות עמם בקשר בתהליך חיפוש העבודה. לעדכן אותם מי אמור ליצור עמם קשר, לגבי איזו משרה, להכין אותם לשיחה.

הדבר נכון במיוחד לגבי ממליצים ממקומות עבודה מהעבר, ששיחה כזו עלולה להפתיע אותם ולתפוס אותם לא מוכנים. ניתן לקחת גם בחשבון שממליץ מלפני כמה שנים, לא בהכרח יזכור היטב, בייחוד אם עבדו תחתיו או איתו עוד כמה עובדים. מסיבה זאת יש ערך בלתזכר אותו לפני שיתקשרו אליו לבקש המלצה.

בנוסף, מומלץ לזכור כי שיחת הממליץ אמורה בשורה תחתונה לשווק את העובד כמועמד הראוי ביותר לתפקיד. ניתן לעבור איתו על מרכיבי התפקיד שביצע העובד, על ההישגים שלו בתפקיד, ובכך לעזור לו לגרום למגייס להבין מדוע העובד מתאים לתפקיד.

ולסיום, לבקש מהממליצים שיעדכנו לאחר קיום השיחה, על מנת לנסות להבין מהם אם עלו אי אלו ספקות של המעסיק בשיחה, כיצד ובאיזו רוח התנהלה השיחה, ובאיזו תחושה יצאו ממנה.

יש לזכור, כי על שיחת ממליץ, כמו כל מבחני מיון, מבחני אמינות, ראיון או כל שלב אחר בתהליך, יכול לקום וליפול דבר.

 

רוצים לקבל ליווי בדרך למשרה החדשה?

מועמדים אשר רוצים להיכנס בדלת האקסקלוסיבית, ולעבוד עם חברה אשר נחשבת לשחקנית מובילה באיוש משרות בכירות בסקטור המשפטי, מוזמנים ליצור קשר עם A-one.

אין החברה הגיעה למעמד הזה בטעות אלא הרוויחה אותו לאחר יישום תהליכי השמה ייחודיים שפיתחה במהלך 20 שנות פעולתה בסקטור המשפטי. במסגרתו, A-one לומדת להכיר את המועמדים והן את המעסיקים על מנת לשדך ביניהם נאמנה לתפקידים הנכונים.

למעשה, החברה מלווה את המועמד כל הדרך עד איוש המשרה במקום המתאים להעדפותיו, והמועמד זוכה לקבל יחס אישי ומעמיק, לרבות הבנה של צרכיו. כמו גם, התאמה של תפקידים לרצונותיו וכוונותיו (ויכולותיו בעת נתונה).

אם אתם צריכים סיוע באיתור, זיהוי והתמיינות לתפקידי ייעוץ משפטי, הינכם מוזמנים לפנות לקבלת ייעוץ ראשוני בטופס צור קשר .

אהבתם? מוזמנים לשתף: